Home » Hoe maak je een blog in 2020

Blog maken in 2020: gratis handleiding voor een succesvolle blog

In 2020 is een blog maken eenvoudiger dan ooit. Als je op zoek bent naar een gratis en makkelijk te volgen handleiding die je stap voor stap uitlegt hoe je een blog start en daar geld mee verdient, dan ben je op de juiste plek beland. Het is een beginnershandleiding en kennis van coderen en webdesign is niet nodig. Dus, laten we een blog beginnen!

Geüpdatet op 5 april 2020

Blog maken (en geld verdienen) in 2020 - Gratis handleiding om te beginnen met bloggen

Zelfs als je een complete beginner bent verzeker ik je dat je, met de juiste instructies en tools, binnen 30 minuten jouw persoonlijke of professionele blog kunt maken en online hebt staan.

Het enige dat je nodig hebt is een computer en een internetconnectie. Een blog maken en geld verdienen daarmee kun je prima doen naast een fulltime baan.

Klinkt goed hè? Laten we snel beginnen!

Een blog is een website die zich met name focust op geschreven content en regelmatig wordt geüpdatet met nieuwe publicaties, ofwel blog posts. Deze worden doorgaans op informele manier en in spreektaal geschreven.

Een blog kan van alles zijn, zoals een digitaal tijdschrift, een dagboek, nieuwsartikelen, plek om informatie te delen of je werk te laten zien. De meeste blogs combineren verschillende soorten content. Ze maken gebruik van geschreven tekst, maar ook afbeeldingen, video’s, audio en relevante links naar andere pagina’s of websites.

De lezers van een blog kunnen reageren op de posts, waardoor een discussie mogelijk is tussen de auteur en de lezers en de lezers onder elkaar.

Het doel van een blog maken is vaak zo veel mogelijks lezers (‘traffic’) te verkrijgen en een online inkomen te genereren. In deze how to gaan we het hebben over hoe je een blog maakt en hoe je er geld mee kunt verdienen.

Het beginnen van een blog is tegenwoordig veruit een van de meest eenvoudige manieren om een eigen business te beginnen en een online inkomen te verdienen. Je hoeft geen professionele schrijver of schrijfster te zijn om een blog te maken, want de mensen die je blog lezen houden van de informele stijl die meer in gespreksvorm wordt geschreven.

Je hebt geen opleiding, diploma’s, ervaring, referenties of technische skills nodig om een succesvolle blog te maken.

Iedereen kan een blog starten, leeftijd en ervaring spelen geen rol. Het enige dat je nodig hebt is een computer en een internetverbinding.

Mensen hebben verschillende redenen om een blog te starten. Als je een van de volgende doelen hebt, dan moet je zeker overwegen om een blog te beginnen:

  • Online geld verdienen. Het is 2020 en het aantal mensen dat liever geld zou verdienen vanuit de eigen huiskamer of vanaf het strand in Bali – in plaats van de traditionele 9-tot-5 baan – groeit. Bloggen kan een van de meest winstgevende manieren van online ondernemingen zijn, als je het op de goede manier doet, en de kosten om deze business te starten zijn heel laag. Het mooie is dat een blogpost van vandaag jaren later nog steeds geld kan opleveren. Het gedeelte van het geld verdienen komt later in deze post aan bod. En uiteraard hoef je het niet full-time te doen, maar kan het ook een extraatje zijn naast je huidige baan, ofwel een ‘side hustle‘. Zelfs parttime kun je veel verdienen met bloggen.
  • Je onderneming of merk laten groeien. Naar mijn mening zou elk bedrijf of merk een blog moeten maken. Kwalitatieve en waardevolle artikelen in een blog zorgen ervoor dat jouw onderneming gevonden wordt in Google. Het is dé perfecte manier om gratis bezoekers (lees: klanten) naar je website te trekken en daarnaast een relatie met je bezoekers op te bouwen. Kom jij hoog in Google, dan heb je als bijkomend voordeel dat jouw bedrijf ook als autoriteit wordt gezien op het gebied waarop jouw bezoeker heeft gezocht. Dit geeft extra vertrouwen. De meeste bedrijven doen dit echter niet en hebben alleen een relatief saaie en onpersoonlijke bedrijfspagina. Dat laatste geeft niet, want niemand zal je toch op pagina 10 van de zoekmachine resultaten vinden. Heb je als onderneming geen blog, dan ben je al snel afhankelijk van betaald adverteren via Google of Facebook etc. Ook een manier, maar wel een stuk kostbaarder.
  • Je verhaal delen. Een veelvoorkomende reden om een blog te starten is om te delen met de wereld wat jij hebt geleerd of waar jij veel passie voor hebt. Heb jij je een nuttige skill eigen gemaakt, nuttige ervaring opgedaan op je werk of ben je een vakman op een bepaald gebied, dan kan het super waardevol voor anderen zijn als je deze kennis en kunde deelt. Of misschien reis jij wel (bloggend) de wereld over en heb je tips voor vakantiegangers. De perfectie manier waarop dit allemaal kunt delen en documenteren is via een blog.

Ja! Het maken van een blog in 2020 is heel eenvoudig geworden. Je hebt géén technische achtergrond of ervaring nodig. Volg deze handleiding stap voor stap en je zult zien dat het starten van een blog eenvoudig is. Alle informatie die je nodig hebt kun je in dit artikel vinden.

Jazeker! In deze handleiding leer je ook hoe je geld kunt verdienen aan je blog. Hoe veel geld je verdient met je blog hangt van verschillende factoren af. Realiseer je dat het geld niet in een dag binnen stroomt. Je zult er eerst behoorlijk wat energie in moeten steken in het publiceren van goede, waardevolle content. De aanhouder kan er echter zijn brood mee verdienen. Raak als beginnend blogger niet ontmoedigd als je de eerste paar maanden nog niet veel verdient.

Oké, als je hebt besloten om een blog te starten, laten we beginnen! Hier heb je een handleiding blog maken voor beginners in 10 stappen:

STAP 1 – Kies het onderwerp van je blog

Een blog maken begint bij het kiezen van een onderwerp voor je blog. De meeste succesvolle blogs focussen op één onderwerp. Dit kan bijvoorbeeld gaan over fitness, reizen, voeding, mode of over je onderneming.

Ik adviseer je om een blog onderwerp te kiezen waar je passie voor hebt of in geïnteresseerd bent. Nog beter is als je schrijft over een onderwerp waar je expert in bent. Dit helpt je blog doen groeien, omdat je als expert goede kwalitatieve content kunt maken, die andere mensen helpt.

Voor een blog maken hoeft geen revolutionair idee te hebben, maar het is wel beter als je je focust op iets specifieks. Je kiest dus allereerst een onderwerp en eenmaal gekozen dan ga je dit onderwerp vervolgens verder specificeren: je kiest een ‘niche‘ binnen het onderwerp.

Tip: Kies een niche die enerzijds zo smal mogelijk is, maar waar je wel genoeg blog artikelen over te schrijven hebt.

  • Omdat je wilt dat je bezoekers, de lezers van je blog, uiteindelijk een connectie met je blog gaan krijgen. Fans van je blog zullen dan ook eerder klant worden van je blog of onderneming.
  • Google en de andere zoekmachines lijken voorkeur te hebben voor websites met een goed te duiden specifiek onderwerp met posts en pagina’s die aan elkaar gerelateerd zijn. Scoren in Google is dus eenvoudiger.

Je kunt over elk onderwerp bloggen wat je wilt. Het is echter wel verstandig om een bepaald onderwerp te kiezen om een lezersgroep (lees: fanclub) op te bouwen en om beter te scoren in Google.

Je kunt het beste een onderwerp kiezen waar je mega enthousiast over bent. Dit zorgt ervoor dat je het volhoud om er regelmatig content over te schrijven. Daarnaast zou het goed zijn als je ‘expert’ bent in het onderwerp waarover je schrijft, of in elk geval bereid bent om veel over te leren. Zo kun je de meest waardevolle content maken binnen jouw onderwerp.

Als je een onderwerp kiest waar je geen passie voor hebt en niet interessant vindt, dan kan het je op de lange termijn gaan tegenstaan om nieuwe artikelen te schrijven en is de kans groter dat je er helemaal mee stopt.

Tips voor het kiezen van een blog onderwerp:

  • Ben je ergens een expert in?
  • Ben je gepassioneerd over iets?
  • Ben je iets nieuws aan het leren en wil je over dit leerproces schrijven?

Het is natuurlijk leuk als er ook iets valt te verdienen aan je blog. Aan de meeste onderwerpen valt wel geld te verdienen, het ene meer dan het andere. Type maar eens in Google wat zoekwoorden in over het onderwerp waarover je wilt gaan bloggen. Kijk bovenaan de pagina of er advertenties staan. Google laat niet bij elke zoekopdracht advertenties zien, maar als ze verschijnen is er vrijwel zeker geld mee te verdienen.

Hieronder 12 onderwerpen voor je blog, waarmee je geld gaat verdienen:

  • Fitness & Afvallen
  • Gezondheid
  • Dating & Relaties
  • Huisdieren
  • Zelfontwikkeling
  • Geld Verdienen Online
  • Beauty & Make-up
  • Gadgets & Tech
  • Persoonlijke Financiën
  • Mode
  • Reizen
  • Lifestyle

Een niche is een specifiek (afgebakend) onderdeel van een bepaald onderwerp. Als je namelijk bijvoorbeeld een food blog of fitness blog begint, ben je waarschijnlijk een van de 100, 1000 of misschien wel meer. Een moordende concurrentie dus, die je als startende blogger niet zomaar wint. Tenzij je een specifiek onderdeel van een bepaald onderwerp kiest en daarover waardevolle content creëert!

Hoe algemener je onderwerp, des te groter de concurrentie in de zoekmachines. Met een niche blog scoor je eenvoudiger in Google. Je hoeft nu niet gelijk al te weten welke niche je kiest, maar denk daar aan bij het maken van je blog.

Het kiezen van een niche is belangrijk als je een succesvolle blog wil maken – maar hoe kies je er een?

Je kunt een niche van een onderwerp kiezen (bijvoorbeeld reizen -> backpacken).
En je zou dit weer verder kunnen specificeren door een demografische niche te kiezen (bijvoorbeeld backpacken in Azië)

Een aantal andere voorbeelden van niches van verschillende onderwerpen:

  • Fitness: Cardiotraining voor 65 jaar en ouder;
  • Food: Gezonde zelfgemaakte voedingsrecepten voor babies;
  • Persoonlijke financiën: beleggingsadvies voor mensen met een vermogen van meer dan €100.000.

Er zijn verschillende voordelen van een niche blog in vergelijking met blogs die een breed onderwerp hebben, namelijk:

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO): Google en de andere zoekmachines lijken voorkeur te hebben voor websites met een goed te duiden specifiek onderwerp met posts en pagina’s die aan elkaar gerelateerd zijn. Daarbij is het eenvoudiger om met een niche blog goed te scoren in Google. Mensen typen namelijk in 70% van de gevallen specifiek naar iets met 3 of meer zoekwoorden. Sta je bij deze “Long tail keywords” bovenaan in Google, dan is de kans groot dat de bezoeker precies de info zoekt die hij wil hebben.
  • Connectie met lezers: Met het kiezen van een niche wordt je doelgroep misschien kleiner, maar je krijgt wel precies de mensen op je website die opzoek zijn naar deze specifieke content en dus is de kans dat je fan worden van je blog ook groter.
  • Hogere conversie: Gerelateerd aan het vorige. Als het bedrijfsmodel van jouw blog is om iets aan je lezers te verkopen, dan is het in jouw voordeel als je een lezersgroep kunt opbouwen van mensen die juist heel geïnteresseerd zijn in de niche waar jij op focust.
  • Direct advertising sales: Niche blogs zijn aantrekkelijk voor adverteerders of sponsors die naar content zoeken om hun advertenties op te plaatsen, die relevant is voor en gerelateerd aan hun product of dienst.

Aan de andere kant, overdrijf het ook niet en kies ook weer geen niche die té specifiek is. Kies bijvoorbeeld niet als blog een specifiek type camera. Je raakt namelijk na een aantal artikelen hier wel over uitgepraat en als er nieuwe modellen verschijnen worden de posts ook steeds minder relevant.


STAP 2 – Kies het juiste blog platform (WordPress natuurlijk)

Nu gaan we kijken naar de meest succesvolle blogs en ga je beslissen welk blogplatform je wilt gebruiken.

Gratis blog beginnen?

Iedereen kan een gratis blog maken door zich aan te melden bij een gratis blog platform, zoals WordPress.com, Blogger of Tumblr en omdat het gratis is kan dit een verleidelijke keuze zijn.

Als je echter serieus wilt bloggen en geld wilt verdienen met je blog, raad ik je geen gratis platform aan. Je krijgt namelijk waarvoor je betaalt: een hoop beperkingen.

Bij een gratis blog platform bezit je niet je eigen domeinnaam (maar bijvoorbeeld jouwsitenaam.wordpress.com). Je kunt niet eigen advertenties plaatsen, maar het platform plaatst wel eigen advertenties op jouw website. Je kunt geen plugins installeren om meer functionaliteiten toe te voegen aan je website. Je hebt beperkingen in je SEO (zoekmachine optimalisatie) en analytics.

En uiteraard kun je tegen betaling deze functionaliteiten wel krijgen, maar dan betaal je nog meer dan je zou betalen voor een zelf gehoste blog!

De juiste keuze is een zelf gehoste blog.

Zelf gehoste blog maken

Bij een zelf gehoste blog gebruik je je eigen webhosting ruimte en je eigen naam. Bij een zelf gehoste blog bezit je jouw eigen domeinnaam en ben je volledig eigenaar van je blog. Je hebt nul beperkingen in welke content je plaatst (afbeeldingen, video’s etc.). Je kunt alle plugins installeren die je wilt en hebt volledige controle over het ontwerp. Kortom je blog is een stuk professioneler.

Je kunt kiezen uit verschillende zelf gehoste blog platforms (ook wel content management systeem of CMS genoemd). De ene is flexibeler dan dan ander, de ander heeft meer functionaliteiten en weer de ander heeft een steilere leercurve.

Als je kijkt naar de meest recente statistieken voor Nederland en België is WordPress.org, een gratis (open-source) blog platform, het meest gebruikte blog platform in 2020. Meer dan 90% van de blogs in Nederland en België zijn gemaakt in WordPress, gevolgd door Blogger en Tumblr.

Blog platform statistieken Nederland
Data van: https://trends.builtwith.com/cms/blog/country/Netherlands

En dan is niet voor niks, WordPress is gewoon het beste blog platform dat er is.

Let op, het gaat hier over de zelf gehoste en open source WordPress.org, en niet het beperkte platform WordPress.com!

Dit is waarom zelf gehoste WordPress.org voor jou waarschijnlijk de beste optie is:

  • Het is gratis te gebruiken (open-source)
  • Het is zeer flexibel in gebruik met duizenden gratis (en premium) blog themes
  • Het heeft een grote ontwikkelaars community
  • WordPress wordt regelmatig geupdate
  • Je hebt volledige controle over je blog
  • Zoekmachines houden van WordPress

STAP 3 – Zet je blog online (hosting)

We hebben zojuist de juiste beslissing gemaakt door te kiezen voor het maken van een zelf gehoste WordPress blog. Nu gaan we je blog daadwerkelijk al online zetten! In deze stap kiezen we een webhosting provider, een domeinnaam en installeren we WordPress.

Een webhost is een bedrijf dat alle bestanden van jouw website online opslaat op een server en toont aan de gebruikers op het moment dat ze jouw blog bezoeken. Ze reserveren een plek voor jouw blog op het internet. Om een blog te hebben, moet je een hosting hebben.

Gelukkig niet veel! De kosten van goede betrouwbare hosting zijn er al voor zo’n €5 a €10 per maand. Een goede hosting kiezen is belangrijk voor de performance van je blog en is de belangrijkste investering die je kunt maken bij het beginnen van een blog.

Dus: Skip een keer in de maand die Starbucks koffie of die lunch uit de kantine en je hebt een kwalitatief goede hosting.

Er zijn veel verschillende goede webhosting provider om uit te kiezen voor een goede prijs. De beste webhosting provider die wij voor een WordPress blog het beste vinden in prijs-kwaliteit, snelheid, uptime en klantenservice is Siteground. Welke je ook kiest, waar je rekening mee moet houden is snelheid, uptime (% tijd dat de site in de lucht is), veiligheid en klantenservice. Uiteraard is het slim om naar de ervaringen van mensen te Googlen.

Blijkt bloggen toch niets voor jou te zijn dan kun je overigens bij de meeste hosting providers binnen een termijn van 30 dagen je geld terug krijgen. Check eerst dus wel even de voorwaarden.

Als je liever een Nederlandse webhost wilt dan kunnen wij je de volgende twee aanraden:

  • Xel Media – Hele goede stabiliteit en snelheid, wel wat duurder.
  • Vimexx – Goede performance voor lage prijs (beste voor beperkt budget).

Of lees ons artikel over de beste WordPress hosting providers van 2020.

Welke hosting provider je ook kiest, zorg dat er “in één klik installeren” optie voor WordPress is. Dat maakt het installeren een stuk makkelijker.

De combinatie die wij zelf aanraden en voor onze website gebruiken is WordPress in combinatie met de Managed WordPress hosting van Siteground.

Waarom wij SiteGround als webhost gebruiken:

  1. Goede performance – Snelle SSD servers, super snel laden met de SG Optimize plugin en servers aanwezig op 3 continenten (waarvan één in Nederland).
  2. WordPress hosting vanaf €3,95 / maand.
  3. Goede klantenservice – 24/7 support via live chat, telefoon of ticket support. En ze reageren mega snel.
  4. Uptime 99.99% – Het percentage van de tijd dat je website in de lucht is.
  5. Gratis SSL certificaten voor je domeinen (veiligheid).
  6. Simpele one-click WordPress installatie.
  7. Een 5/5 beoordeling op Trustpilot op basis van 3500+ beoordelingen.
Trustpilot: Siteground webhosting review

WordPress zelf raadt bovendien SiteGround ook aan:

Siteground hosting aangeraden door WordPress

Ook is de website van SEO koning Yoast in 2017 overgestapt naar de webhosting van SiteGround.

Yoast Twitter bericht SiteGround webhost

—> Kik hier om naar Siteground te gaan!

Natuurlijk hoef je niet per se voor Siteground te kiezen, misschien heb je al een andere webhost gekozen. Welke hosting provider je ook kiest, zorg dat er “in één klik installeren” optie voor WordPress is. Dat maakt het installeren een stuk makkelijker. Lees ons overzicht van de beste WordPress hosting.

Kies je hosting plan

Al het goed is kom je via bovenstaande link op deze pagina terecht, waar je een overzicht van hostingplannen en prijzen ziet.

Kies WordPress hosting plan

Kies vervolgens het plan dat het beste aansluit bij jouw behoeften. Je kunt kiezen uit 3 opties: Het Startup plan, het GrowBig plan en het GoGeek plan. Geloof me, het Startup plan is prima als je één blog gaat maken. Wil je meerdere websites hosten, kies dan het GrowBig plan.

Kies een domeinnaam

Nu vul je de naam in die jij hebt bedacht voor je blog, oftewel je domeinnaam. Onze domeinnaam is bijvoorbeeld blogstartup.nl.

domeinnaam kiezen

Hoewel het kiezen van een domeinnaam belangrijk is, is dit waarschijnlijk niet meer zo belangrijk als je denkt.

Voorheen hielp het voor je positie in Google om exacte keywords in je domeinnaam te gebruiken (bijvoorbeeld bestechineesrestaurantamsterdam.nl). Inmiddels is Google een stuk slimmer is het waarderen van de beste content en is de domeinnaam veel minder van belang.

Een veelvoorkomend advies is om je domeinnaam zo specifiek mogelijk te maken (zoals je niche). Ik adviseer je om je domeinnaam breed genoeg te houden, zodat wanneer je interesse verliest in je niche, je niet aan een te specifiek domein vast zit en dus helemaal stopt.

Bovendien, als je al veel geschreven hebt binnen een niche en je wilt verbreden of je site uitbreiden met een andere gerelateerde niche, dan kun je dit op hetzelfde domein doen, in plaats van een nieuwe blog te beginnen.

Tip: Kies een iets bredere domeinnaam en zorg dat je juist specifiek in je blog posts en pagina’s bent.

Hieronder nog een aantal tips voor het kiezen van je domeinnaam:

  • Zorg dat het goed uit te spreken is. Kun je het vloeiend uitspreken?
  • Houd het kort.
  • Vermijd streepjes en cijfers als het even kan.
  • Optioneel en ook goed: Kies een flitsende merknaam, Google waardeert Brands met kwalitatieve content. Bol.com en Coolblue zijn voorbeelden van grote merken. Zoals je ziet zeggen de domeinnamen hier niets over de inhoud van deze bedrijven.

Een domein kan verschillende extensies hebben – .nl, .be, .com (landen en regio’s); maar tegenwoordig ook allerlei hippe nieuwe extensies, zoals .guru, .club, .life, .cool en nog meer dan 1000 anderen.

Mijn advies: als je een blog maakt voor Nederlands publiek, kies dan een .nl domein. Als je website gericht is op België, dan kun je het .be domein vastleggen. Maak je een internationale meertalige website, kies dan een .com domein als dit mogelijk is of anders een .eu (Europa) domein.

Vermijd de andere extensies. Ze zijn minder bekend bij mensen en ontvangen daardoor minder bezoekers dan de bekende domein extensies. Daarnaast worden ze vaker geassocieerd met spam.

De kosten van domeinnaam met .nl, .be, .com of .eu extensie zijn variërend van ongeveer 1 – 15 euro per jaar (let op: veel aanbieders hebben alleen het eerste jaar een actie).

Je kunt je hosting en domeinnaam onder één dak houden, bijvoorbeeld bij SiteGround, wat wel zo overzichtelijk is. Maar er is ook een een methode om iets te kunnen besparen op je domeinnaam door je domeinnaam elders te kopen dan je webhosting. Je moet dan de Nameservers aanpassen naar die van je webhosting.

Bij Vimexx kun je bijvoorbeeld erg goedkoop een domeinnaam kopen. Een .nl en een .be domein kost daar het eerste jaar slechts €0,89 / jaar en daarna slechts €2,95 /jaar (.nl) en €3,99 (.be).

Log in op de site van je webhosting account en bekijk wat je nameservers zijn.

Log vervolgens in bij Vimexx, ga naar Domeinen beheren en verander de Nameservers in die van je webhosting.

Nameservers aanpassen domein

Review en complete

Maak ten slotte je een SiteGround account aan door je mailadres en wachtwoord in te vullen. Het e-mailadres is belangrijk, want hier ontvang je uiteindelijk de gegevens op om in te loggen en toegang te hebben tot je hosting pakket. Vul verder de verplichte (naam, adres, telefoonnummer) velden in met een *.

kies vervolgs je gewenste betaalmethode. Woon je in Nederland, dan kun je met iDeal betalen. Als je in België woont, kies dan voor betalen met Credit Card en voer je kaartnummer, verloopdatum, kaarthoudernaam en CVV Code in.

ideal-betalen-siteground

Scroll omlaag en controleer je plan. Het Data Center moet ‘Europe’ zijn (er vanuitgaande dat Nederland, België of een ander Europees land je doelgroep is.

Selecteer de duur van het plan. Ik raad je aan om de optie van 36 maanden te kiezen, omdat je dan het langst van de korting kunt profiteren, maar het 12 maanden plan is ook prima als je dit lang vindt.

Heb je dit gedaan, dan scroll je helemaal omlaag, check je de Algemene voorwaarden en Privacy Policy.

Wordpress webhosting bestelling afronden

Klaar? Top! Klik nu op de blauwe knop en rond je bestelling af!

Gefeliciteerd! Je bent nu de trotse bezitter van je eigen blog en hosting plan!

Dat viel best wel mee toch?

Dan gaat we nu de software installeren op ons verse hostingpakket, het blog platform waar ik het eerder over had: WordPress.

–> Als je het nog niet hebt gedaan, klik hier om naar Siteground te gaan en fix je domeinnaam en hostingpakket nu!

Volg vervolgens de rest van deze eenvoudige handleiding om een blog te beginnen en geld te verdienen.


STAP 4 – Installeer je WordPress blog en configureer de basisinstellingen

Als je klaar ben met het registreren bij Siteground, kun je nu WordPress gaan installeren!

Ik laat je hieronder zien hoe de installatie gaan bij Siteground. Geen zorgen, de meeste andere hosting providers hebben ook een one click WordPress installatie, dus het zal ongeveer hetzelfde gaan.

Op het moment dat je klaar bent met het aanmaken van je Siteground WordPress Hosting account, dan kom je vervolgens op deze pagina terecht in het Siteground Hosting Paneel.

Klik op “set up site”.

Wordpress blog maken via Siteground

Als je de browser gesloten hebt, geen probleem. Jouw inloggegevens zijn de gegevens die je bij je aankoop hebt ingevoerd als je account (e-mail adres en wachtwoord). Ook heb je een mail van Siteground ontvangen met deze gegevens en in deze mail staat ook de ” set up site” knop.

Je komt nu op een pagina, waar je in 3 stappen je WordPress website installeert. Choose Domain is al ingevuld en onder Add New Website kun je lezen op welk domein je een website gaat installeren.

Selecteer “Start New Website” en vervolgens “WordPress”. Vul je e-mail adres en een wachtwoord in. Dit zijn de gegevens waarmee je, als je WordPress installatie klaar is, kunt inloggen in je WordPress website. Klik vervolgens op “Continue”.

WordPress blog installeren met siteground

In de laatste stap kun je kiezen om (tegen betaling) de Siteground Site Scanner toe te voegen, die dagelijks je website scant op hacks en virussen/malware etc. Je kunt dit gewoon skippen. Er zijn gratis alternatieven. Klik op “Finish”.

Je website wordt nu aangemaakt! Wacht een paar minuten tot het klaar is… En voila, gefeliciteerd! Je hebt zojuist je eigen WordPress blog gemaakt!

Voor de mensen met een andere webhost:

WordPress leren kennen: een korte introductie

Zo, je hebt WordPress geïnstalleerd. Je bent al een heel eind op weg om je eigen blog te maken. Houd nog even vol en je kunt zo meteen al je eerste blogpost schrijven!

Als je de handleiding hebt gevolgd, kun je nu inloggen op je WordPress website. Type in je browser jouwdomeinnaam.nl/wp-admin/ en je wordt verwezen naar het inlogscherm van je WordPress account.

Dus, zelf heb ik zojuist het domeinnaam blogstartup.nl gekocht en type ik dus in de browser blogstartup.nl/wp-admin/ om toegang te krijgen tot mijn blog.

Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord, die je net hebt aangemaakt, en je komt aan in je WordPress dashboard!

WordPress Dashboard

Het WordPress dashboard is het werkcentrum van je gehele blog.

Je kunt hier je blog posts schrijven, het design van je blog kiezen, plugins installeren om meer functionaliteiten aan je blog toe te voegen, reacties bekijken en beheren en nog veel meer!

Als je inlogt ziet het ongeveer zo uit:

Wordpress leren kennen - het Dashboard

De letters A t/m D geven een aantal belangrijke onderdelen aan voor je blog:

  • A – Berichten: Dit is het onderdeel waar je daadwerkelijk je blog posts schrijft en beheert.
  • B – Pagina’s: Hier maak je de pagina’s die geen blog berichten zijn, denk aan je homepage, je About pagina en je Contactpagina.
  • C – Weergave: De lay-out van je website pas je hier aan. Je kunt hier WordPress themes installeren en aanpassen en je menu aanpassen.
  • D – Plugins: Plugins zijn programma’s die extra functionaliteiten aan je blog toevoegen. Je kunt het vergelijken met Apps op je mobiele telefoon.
  • E – Instellingen: Zoals de naam al aangeeft kun je hier de instellingen van je blog wijzigen.

#1. Algemene instellingen

Ga naar Instellingen Algemeen.

Wordpress instellingen - Sitetitel en tagline

Hier kun je het volgende instellen:

  • Sitetitel – de naam van je website. Deze titel is belangrijk, omdat dit het eerste is wat mensen zien. Zorg dat je hier de naam van je blog of bedrijf invult.
  • Ondertitel – Geef in één korte zin aan waar jouw blog over gaat. Bijvoorbeeld: “Recepten voor mensen met een glutenallergie.”

Ook kun je hier het webadres (URL) van je blog controleren en de taal en de tijdzone instellen.

#2. Zichtbaarheid in Google en andere zoekmachines

Je steekt veel tijd en energie in je blog maken het maken en je blog posts. Dan moet Google en de andere zoekmachines deze natuurlijk wel kunnen indexeren, zodat je blog vindbaar is via de zoekmachines.

WordPress heeft een instelling die voorkomt dat jouw website in de zoekmachine wordt opgenomen.

Zorgt dat het vinkje bij “Blokkeer zoekmachines om deze site te indexeren” uitgevinkt staat.

Wordpress instellingen - zichtbaarheid zoekmachines indexeren

Vergeet je dit, dan is het goed mogelijk dat jouw blog ‘onzichtbaar’ is.

Een “permalink” is de volledige URL die je ziet en gebruikt in je adresbalk voor elke post, pagina of andere content op je website.

Deze bestaat uit je domeinnaam plus een “slug”, het deel van de URL achter je domeinnaam.

De structuur van je permalinks is een belangrijk onderdeel van je website, aangezien de zoekmachines deze gebruiken om je site te indexeren en je bezoekers om je website te bezoeken.

Het is belangrijk dat je een SEO-vriendelijke permalink structuur kiest. Ze zien er ‘clean’ uit voor je bezoekers en je zoekmachines weten zo goed waar een bepaalde post of pagina over gaat.

De 2 beste manieren voor je permalink structuur zijn:

1. https://jouwdomeinnaam.nl/categorie/berichtnaam/

2. https://jouwdomeinnaam.nl/berichtnaam/

Beide opties zijn uitstekend. Zelf kies ik altijd voor optie 2, omdat ik dit het netst eruit vind zien. Als je van plan bent een hele grote blog te maken met veel verschillende onderwerpen, dan is optie 1 prima.

De standaard WordPress permalink structuur is slecht, namelijk:

https://jouwdomeinnaam.nl/?p123

Google kan hieruit niet opmaken waarover deze pagina gaat, laat staan de bezoeker van je website.

Zo pas je het aan: Ga naar Instellingen –> Permalinks.

Permalinks instellen WordPress

Klik op het bolletje voor “Berichtnaam” voor optie 2 uit het voorbeeld van net. Als je de categorieën van je blogberichten in de URL wilt weergeven dan kies je voor “Aangepaste structuur” en klik op de onderstaande tag “/%category%/” en daarna op “/%postname%/“.


STAP 5 – Kies je blog ontwerp (WordPress theme)

Een WordPress ontwerp wordt een theme genoemd.

Bij het bezoeken van je website beoordeelt jouw bezoeker het ontwerp en de functionaliteit als eerst. En daar heeft hij of zij slechts een fractie van een seconde voor nodig. En in deze tijd bepaalt jouw bezoeker of hij of zij jouw website vertrouwd.

Met andere woorden: Een goed ontwerp wekt vertrouwen. Een goed ontwerp is simpel, duidelijk en goed leesbaar.

Na een verse installatie ziet je blog er ongeveer zo uit:

Wordpress theme bij nieuwe installatie (Twenty Twenty)

Standaard installeert WordPress een van z’n Twenty themes. Niet het fraaiste ontwerp, maar gelukkig kun je kiezen uit duizenden gratis en premium WordPress themes.

Kies het beste (gratis) WordPress theme voor je blog

Voor beginnende bloggers raden wij niet per se aan om gelijk een betaald (premium) theme te nemen. Premium themes zijn niet per definitie beter dan gratis themes, maar hebben vaak wel een beter design met meer functionaliteiten. Je zou in het begin een gratis theme kunnen nemen, en als je wat meer bezoekers hebt of al wat verdient over kunnen gaan op een premium theme, afhankelijk van je budget.

Er zijn duizenden gratis WordPress thema’s te kiezen. Ga in je Dashboard naar Weergave > Thema’s > Nieuwe toevoegen > Populair en selecteer er een naar je smaak. Je kunt altijd weer wisselen.

Wij raden ofwel het Astra of Generatepress aan (beiden 100% gratis met de mogelijkheid om later te upgraden als je wilt). Deze themes zijn simpel, flexibel aan te passen en geoptimaliseerd voor snelheid.

Wordpress thema installeren

Om jouw keuze voor een theme wat makkelijker te maken kun je ons artikel lezen over de 25+ beste WordPress themes van 2020.

Daarnaast geef ik je hieronder checklist voor kiezen van het juiste WordPress theme bij het maken van je blog:

  • Lees de beschrijving van het theme. Bij de meeste themes staat een korte beschrijving met de specificaties en mogelijkheden van het theme. Kijk even op de website van de ontwikkelaar om alle functionaliteiten te lezen en of dit overeenkomt met wat jij zoekt.
  • Responsiveness is een absolute must. Responsiveness betekent dat de website zich automatisch schaalt naar het type scherm waarop de website bekeken wordt. Onderzoek toont aan dat ongeveer 60% van de website bezoeken met een mobiele telefoon is (in 2016 heeft de mobiele telefoon de desktop ingehaald). Dat betekent dat je tegenwoordig beter een mobile first strategie kan hanteren, want als je website niet geoptimaliseerd is voor telefoons, dan loop je meer dan de helft van je bezoekers mis. Een mobile responsive theme moet je hebben en tegenwoordig zijn de meeste dat ook wel.
  • Kijk naar de beoordelingen van het theme. Kijk naar de sociale proof van het theme. Zijn er vele (recente) reviews van mensen en scoort het theme goed, dan wordt deze dus goed gevonden door de gebruikers. De ontwikkelaars zullen namelijk altijd zeggen dat hun eigen theme de beste is. Kijk naar meningen van de gebuikers.
  • Bekijk een demo van de website. Vaak kun je op de website van de ontwikkelaar of in de market place wel een demo bekijken van het theme. Kijk of dit is wat je zoekt.

Een paar goede plekken waar je themes kunt vinden:

  1. WordPress.org: De officiële WordPress themes database, met duizenden gratis themes.
  2. Themeforest: Een grote marktplaats met duizenden premium themes. Een theme kost gemiddeld 40 tot 60 euro. Avada is het populairste theme op Themeforrest.
  3. Elegant Themes: Populair premium theme onder WordPress gebruikers (bestaat uit de Divi page builder, layout packs, de premium Monarch social media plugin en email opt-in an lead generation plugin).

Of bekijk ons artikel: 25+ beste WordPress themes van 2020.


STAP 6 – Pas je blog ontwerp en layout aan

Je hebt zojuist je blog theme geïnstalleerd en hoewel elk theme een standaard layout configuratie heeft, gaan we in deze stap van een blog maken kijken naar hoe je het theme aanpast naar jouw eigen style en voorkeuren.

We doen dit door te gaan naar Weergave Customizer. Je komt dan in de WordPress Customizer omgeving terecht.

Hier kun je je ontwerp en layout wijzigen en live zien hoe het er dan uit komt te zien! Pas wanneer je op Publiceren klikt, worden de wijzigingen doorgevoerd.

Voor elk theme zijn de opties die je in de sidebar ziet net weer even anders, maar de grote lijnen komen overeen.

WordPress layout aanpassen

Het valt je waarschijnlijk op dat alles er nu vrij kaal en gestript uitziet. Geen zorgen. Zodra je blogberichten, pagina’s en andere content hebt gemaakt krijg je een betere indruk van hoe je ontwerp en design eruit ziet.

Bij de meeste themes kun je de volgende design opties veranderen:

  • Site identiteit – Bij de site identiteit kun je titel en ondertitel invoeren en of deze wel of niet weergeven worden. Ook kun je jouw logo uploaden.
  • Header – Kies je header layout en kleur en de positie van je menu en logo.
  • Kleuren – Kies de kleuren van je theme, je tekst en links.
  • Achtergrond – Stel een achtergrondkleur of afbeelding in.
  • Typografie – Kies de lettertypes van je teksten en titels.
  • Menu’s – Hier kun je jouw websites navigatiemenu aanpassen, zodat mensen makkelijk hun weg kunnen vinden op je blog.
  • Widgets – Hier kun je toffe functionaliteiten toevoegen aan de sidebar van je blog, bijvoorbeeld een inschrijfformulier of een lijst van je laatste blogberichten.

Ik laat je kort een paar opties zien met het Astra theme, maar heb je een ander theme gekozen dan is het ongeveer vergelijkbaar:

Logo en favicon toevoegen

Klik in de customizer instellingen op Header Site identiteit.

Logo instellen WordPress blog

Klik op “Kies logo” en upload jouw eigen logo. Voor Retina schermen en mobiele apparaten kun je eventueel een ander logo gebruiken. Onderaan kun je nog de breedte van je logo aanpassen.

Onder hetzelfde kopje vind je “Favicon”. Een favicon is je site icoon en wordt in de browser zo weergegeven:

Wat is een Favicon

Klik op Site icoon selecteren en upload jouw favicon. Zorg dat deze afbeelding vierkant is en klein voor de beste performace (16x16px).

Favicon instellen wordpress

Pas de header van je blog aan

De header is de bovenkant van je website en bestaat meestal uit het logo en je navigatie menu.

Het is voor ieder thema weer anders wat de layout opties zijn voor je header. Ga naar Header → Hoofd header.

Hier kunnen we instellen:

  • De positie van je logo (links, boven of rechts) ten opzichte van je menu items.
  • De breedte van je header (volledig of net zo breed als de content van je website)
  • De dikte en kleur van de rand onder je header.
  • De layout van je header op mobiele apparaten.
Header instellingen WordPress

Stel je blog kleuren in

De kleuren van je blog geven je blog karakter en een unieke look en feel.

Een handige tool voor het selecteren van je kleuren is de color picking tool uit de Google Design Guide. Hier kun je kleuren selecteren en krijg je gelijk goede bijpassende kleuren te zien.

Je kunt ofwel van één kleur meerdere tinten gebruiken of een “complementary”, “analogous” of “Triadic” color. Ik zou niet meer dan 3 verschillende kleuren op je website gebruiken om drukte te voorkomen en herkenbaarheid van je blog te vergroten.

Maar, hoe stel je de kleuren in…

Ga naar Wereldwijd Kleuren Hoofdkleuren.

Stel blog kleuren in WordPress

Zoals je ziet kun je hier de kleur van je tekst instellen, de hoofdkleur van je thema, de kleur van je links en hover kleur (dat is de kleur die weergegeven wordt als je er met je muis overheen gaat). Ook de Heading color (kleur van je titels) kun je hier aanpassen.

Je stelt hier de globale kleurinstellingen in. In een aantal subonderdelen in de costumizer kun je ook wat kleuren instellen. Deze overschrijven dan de wereldwijde instellingen.

Pas de achtergrond van je blog aan

Heel fancy dat je de achtergrondkleur kan veranderen en zelfs een afbeelding kunt instellen, maar houdt het simpel. Zelf ben ik van mening dat de leesbaarheid van je tekst optimaal moet zijn en de achtergrond rustig moet zijn. Ik zou zelf gewoon kiezen voor een witte achtergrond of een hele lichte grijstint, maar misschien past bij jouw blog onderwerp wel een donkerder ontwerp of heb je de perfecte achtergrond afbeelding. Het is aan jou!

In dezelfde tab als hiervoor, voor het instellen van je kleuren staat Achtergrond. Je kunt hier een kleur instellen of een afbeelding uploaden:

Achtergrond kleur of afbeelding instellen WordPress

Lettertype van je blog aanpassen

Ook met het lettertype van je blog kun jij je onderscheiden van andere blogs. Ik ga je laten zien hoe je de typografie aanpast in de globale instellingen. Net zoals met de kleuren kun je in een aantal subonderdelen (bijvoorbeeld blog) een ander lettertype of grootte selecteren als je wilt.

Ga naar Wereldwijd Typografie.

Klik op Hoofdtypografie.

Hier kun je het lettertype (“font family”) en de grootte van het lettertype instellen van de body (het deel onder de header en boven de footer) en de content van je website (tekst in sidebar, menu etc.).

Font (lettertype) aanpassen van je WordPress blog

Je kunt daarbij kiezen uit een stuk of 10 vaste fonts en daarnaast alle Google fonts.

Ga terug en dan naar Typografie Titels om de lettertypes, de grootte en de dikte van alle titels in te stellen. Een blogpost bestaat net als een boek uit een kop (H1 titel) en in vervolgens ingedeeld in verschillende hoofdstukken of deelonderwerpen met titels (H2 titels), die weer ingedeeld kunnen zijn in verschillende subonderdelen met titels (H3, H4, etc..).

Titel fonts (lettertype) aanpassen in WordPress

Merk op dat ook de titels in de sidebar en op andere pagina’s veranderen. Dit zijn ook meestal H2 of H3 titels.


STAP 7 – Installeer WordPress plugins (voeg meer functies toe aan je blog)

Met een WordPress theme voeg je layout en identiteit toe aan je blog. Met plugins voeg je nog meer functionaliteit en aanpassingsmogelijkheden toe aan je blog. Dat kan bijvoorbeeld een backup functie zijn, maar ook een complete webshop!

Een professionele blog maken gaat niet zonder een aantal essentiële plugins:

8 Essentiële blog plugins die je moet installeren op je WordPress website

WordPress plugins zijn een essentieel onderdeel van je blog. Hieronder lees je de plugins die ik je aanraad bij de start van je blog.

  1. SEO plugin: Yoast SEO (Gratis): Misschien wel het belangrijkste voor het maken van een succesvolle blog is dat deze veel bezoekers trekt en het liefst gratis. Met SEO (search engine optimization) zorg je ervoor dat jouw blog post gaan klimmen in de zoekmachines. Onderzoek toont aan dat de nummer #1 in de Google resultaten doorklikratio van 31.7% heeft! Yoast SEO, van de Nederlander Joost de Valk (SEO eindbaas), is een van meest bekende en gerespecteerde plugins die er bestaat. De plugin helpt je om je blog titels en beschrijvingen te optimaliseren en geeft je automatisch allemaal tips over hoe je je website en blog berichten kunt verbeteren om te scoren in Google. De plugin is gratis te gebruiken en er zijn premium opties, maar voor de meeste bloggers is dit niet nodig.
  2. WP Rocket (premium) of WP Fastest Cache (Gratis of Premium): Een cache plugin zoals deze twee vermindert de laadtijd van je website aanzienlijk en zorgt dus voor een betere gebruikerservaring. Uit onderzoek blijkt dat 57% je website verlaat als de laadtijd 3 seconden of langer is en 80% van deze mensen bezoekt je site daarna niet meer. Ook voor Google is snelheid sinds 2010 een ranking factor, dus je snapt dat snelheid voor jouw blog essentieel is. WP Rocket is de beste Caching plugin op de markt met de meeste features. Er hangt dan wel een prijskaartje aan van 44 euro. WP Fastest Cache is een goede tweede. Je kan de gratis versie gebruiken of voor meer features de betaalde versie, ook 44 euro, maar levenslang updates.

Nog beter: “Server Caching”. Heb je Managed WordPress webhosting afgenomen bij Siteground, zoals eerder besproken in deze handleiding, dan zit je caching ingebouwd in de servers van je hosting en hoef je dus geen extra plugin hiervoor te gebruiken!

  1. Imagify (gratis): Een afbeelding optimalisatie plugin. Niet goed geoptimaliseerde afbeeldingen is een van de belangrijkste oorzaken van een trage website. Imagify maakt je afbeeldingen kleiner, zonder verlies van kwaliteit. Het kan zelfs je afbeelding bestanden (meestal jpeg of png) omzetten in WebP, voor super performance afbeeldingen. De lazy load functie zorgt ervoor dat afbeeldingen pas worden geladen als de lezer met scrollen bij deze afbeelding is, wat de laadtijd aanzienlijk verlaagt.
  2. Optinmonster (Premium) of Thrive Leads (premium): Mailing lijst & Opt-in form plugins. Voor de meeste bloggers is het creëren van een mailing list een van de belangrijkste en meest waardevolle dingen om te doen. Denk aan alle pop-ups en opt-ins als je een website bezoekt die vragen om je mail-adres achter te laten in ruil voor bijvoorbeeld een gratis e-book of updates over de onderwerpen van hun blog. Dit zijn voorbeelden van “Lead generators”. Met opvallende verschijningen en overtuigende teksten, zorgen ze voor e-mail subscribers. Dit doen ze niet alleen om een band met hun lezers op te bouwen, maar ook om een “potentiële klanten”-bestand op te bouwen. Zodra ze je mail hebben, kunnen ze je waardevolle updates sturen, maar natuurlijk ook een mooie korting op een bepaald product dat ze verkopen! En anders dan dan bijvoorbeeld volgens op Facebook of Instagram, is een mailing lijst helemaal van jezelf en niet van Facebook. Dat is een voordeel, want je weer nooit welke beleidsregels Facebook in de toekomst gaat doorvoeren.
  3. Shared Counts (gratis) of Easy social share buttons (premium): Social media plugins. Jouw blog post moeten natuurlijk viral gaan op internet. Door social media sharebuttons toe te voegen kunnen bezoekers van jouw blog je berichten delen. Dit zorgt ervoor dat je meer bezoekers via social media naar jouw blog trekt. Easy social share buttons is een van de meest populaire, heeft oneindig veel opties en layouts en is snel. Shared Counts is een lichtgewicht gratis share plugin met teller.
  4. Updraft Plus (gratis): WordPress backup plugin. Bij een blog maken kan er altijd iets misgaan en om te voorkomen dat je blog niet meer goed functioneert is het verstandig om regelmatig een backup van je WordPress website te maken. Ik gebruik daar de gratis plugin Updraft Plus voor. Je kunt daar met een druk op de knop een complete backup maken van je WordPress database en al je bestanden. Je kunt de backups opslaan op de server van je hosting, maar je kunt de plugin ook koppelen aan je Google account en dan worden de backups automatisch op je Google Drive geüpload.
  5. Ninja Forms (gratis): Met Ninja Forms maak je eenvoudig formulieren aan op je blog, zoals een contact formulier op je contact pagina. Sleep simpelweg de velden die je nodig hebt in het formulier dat je maakt. Kies of er verplichte velden zijn of niet. Heel makkelijk en praktisch.
  6. Clicky analytics (gratis): Als je blog eenmaal online staat, wil je natuurlijk wel statistieken kunnen bijhouden over hoeveel mensen je website bezoeken, wat ze doen op je website, hoeveel er direct weer vertrekken (bounce rate) en hoe lang ze gemiddeld op je blog rondhangen. Met Clicky analytics kun je dit eenvoudig monitoren.
  7. Akismet (gratis) of Spam Protection, AntiSpam, FireWall by CleanTalk (gratis of premium): De Akismet plugin staat standaard geïnstalleerd op je WordPress website. Om er gebruik van te maken moet je een account aanmaken op de website. Je krijgt een API-key die je vervolgens invult in je WordPress website bij de plugin en je krijgt redelijke bescherming tegen spam. Mijn ervaring is echter dat het toch redelijk wat spam reacties op je blog posts en formulieren doorkomen met deze plugin. Een beter alternatief is de plugin van CleanTalk, een waar schild tegen alle vormen van spam. Voor 7 euro per jaar is dit geen geld.
  8. Optioneel: Page Builder Plugin (gratis + premium): Door pagebuilders is het mogelijk geworden om de volledige controle over je website te hebben in structuur en design, zonder dat je skills in coderen en webdesign hebt. Je kunt alle onderdelen visueel aanpassen. Standaard in WordPress wordt gebruik gemaakt van Gutenberg. Alternatieve populaire pagebuilders zijn: Beaver Builder, Elementor, Thrive Architect en Divi.

Hoe installeer je een WordPress plugin op je blog?

Het installeren van een WordPress plugin is net zo eenvoudig als het installeren van je WordPress Theme.

Ga in je WordPress Dashboard naar Plugins → Nieuwe plugin. Type vervolgens de naam van je plugin of een zoekwoord in de zoekbalk. Als je de juiste plugin hebt gevonden klik dan op installeren.

Hoe WordPress plugin installeren

Na het installeren klik je op Activeren.

Je hebt nu succesvol een WordPress plugin op je blog geïnstalleerd. Ga via je WordPress Dashboard naar de pagina van de plugin om de instellingen te veranderen. Soms staat de plugin in je Dashboard zelf en soms onder Instellingen.


STAP 8 – Maak je eerste blog post en pagina aan

Je weet nu hoe je WordPress installeert. Je weet hoe je jouw blog desgined door je favoriete theme te kiezen en aan te passen. En je weet nu ook hoe en welke essentiële plugins je moet installeren. Je bent al gekomen ver in deze handleiding over een blog maken!

Dan is het nu tijd om jouw eerste meesterwerk te schrijven!

Eindelijk gaan we die leegte in jouw blog nu een beetje opvulling geven. Je gaat je eerste blog post schrijven!

Blog post maken

Ingelogd in je WordPress dashboard klik je op Berichten → Nieuw bericht.

Bericht maken in WordPress - Nieuwe blog post

Je komt nu in de WordPress editor terecht, waar je kunt beginnen met bloggen.

Voer de titel in van je blog post. Je ziet (als je een concept opslaat) dat je “Permalink” wordt gevormd uit de woorden van de titel van je blog bericht. Je kunt deze eventueel bewerken en inkorten.

Bericht post titel en permalink aanpassen in WordPress

Vervolgens kun je de body gaan maken van je blog bericht. Tegenwoordig gaat dit in WordPress met blokken. Je kunt het blok “paragraaf” invoeren voor gewoon tekst. Je hebt blokken voor afbeeldingen, titels, kolommen en nog veel meer.

Een standaard blok in gewoon tekst. Als je op het plusje drukt krijg je alle opties te zien.

WordPress blokken toevoegen aan blog bericht

Kies een blok om in te voegen. Kies je “Afbeelding” dan vraag hij een afbeelding te uploaden. Deze kun je er simpelweg in slepen vanaf je computer.

Afbeelding toevoegen aan blog bericht in WordPress

Onder “Document” in de rechter sidebar zie je “uitgelichte afbeelding” staan, ook wel featured image genoemd. Kies hier de afbeelding die bovenaan de post wordt getoond, meestal onder of boven de titel van je blog post. Deze afbeelding wordt ook gebruikt voor de thumbnails bij je blog overzichtpagina en categorieën.

Je kunt ook een blog categorie toevoegen hier. Standaard wordt je post anders onder “uncategorized” gehangen.

Uitgelichte afbeelding en categorie instellen in wordpress

Wil je zien hoe je blog bericht er uit komt te zien zodra hij gepost is, klik dan op “Voorbeeld”.

Een paar tips voor je blog bericht, voor je deze publiceert:

  • Gebruik deelkoppen voor verschillende onderdelen.
  • Maak gebruik van bullet points en lijstjes. Zorg dat je artikelen ook scanbaar zijn.
  • Zorg voor goede leesbaarheid, dus maak het lettertype niet te klein en zorg voor voldoende witruimte tussen de regels. En maak je paragrafen niet te lang.
  • Schrijf in een vertellende vorm.
  • Controleer je tekst op spel- en grammatica foutjes.

Maak je gebruik van de Yoast SEO plugin? Dat zou je wel moeten doen. Bestudeer onderaan je pagina de tips en verbeterpunten die je nog moet doorvoeren voor optimale resultaten in Google en de andere zoekmachines.

Yoast seo snippet en analyse wordpress blog

Zorg dat alle lichten op groen komen!

Is je post helemaal af, klik dan op Publiceer”.

Gefeliciteerd! Je hebt zojuist je eerste blog post gemaakt, die geoptimaliseerd is voor SEO!

Pagina maken op je blog

Een blog heeft behalve enkel blog berichten ook een aantal pagina’s. Denk bijvoorbeeld aan een homepage, een about pagina, een overzichtspagina voor je blog posts, eventueel een algeme voorwaarden pagina, etc.

Ook hier werk je met met dezelfde editor. Ik laat je zien hoe je een pagina aanmaakt en hoe je een van een specifieke pagina je Homepage maakt en je Blogberichten-pagina.

Klik in je WordPress dashboard op Pagina’s → Nieuwe pagina.

En op dezelfde manier als bij een blog vullend we een titel in en wordt de permalink gevormd. In dit geval maken we de blog pagina.

Elke post die je in het vervolg maakt zal op deze pagina verschijnen in het overzicht. Sommige mensen hebben dit overzicht op hun homepagina maar ik heb de voorkeur om een aparte home pagina en blog overzicht pagina te hebben.

Blog pagina maken

Publiceer de pagina. Maak op dezelfde manier een Home pagina en ontwerp deze met de blokken.

Ga vervolgens in het WordPress dashboard naar Instellingen → Lezen.

homepagina en berichtenpagina instellen wordpress

Kies hier dat je homepage een “statische pagina” toont en selecteer je homepage die je hebt gemaakt en als berichtenpagina je Blog pagina. Sla wijzigingen op.

Ga vervolgens in de browser naar jouwblognaam.nl/blog waarje “jouwblognaam” natuurlijk vervangt door je eigen domeinnaam en je komt op de overzichtspagina van je blog!

Blog overzicht pagina wordpress

Zoals je ziet wordt er ook een menu aangemaakt. Ook zie je de standaard sidebar aan de rechter kant.

We gaan nu gauw kijken hoe we dit navigatiemenu kunnen aanpassen en hoe we de sidebar aanpassen met widgets.

Menu’s instellen en aanpassen

Bij het maken van een blog is je menu belangrijk om eenvoudig door je website te kunnen bladeren. Je kunt een menu maken aan de bovenkant van je pagina en ook onderaan je pagina in de footer.

Ga in de je WordPress dashboard naar Weergave → Menu’s Nieuw menu aanmaken.

WordPress menu's

Geef je menu een naam (bijvoorbeeld “hoofdmenu”) en maak deze aan.

Menu aanmaken in WordPress

Kies de locatie van je menu en vink deze aan. Hoofdmenu is bovenaan de pagina. Footermenu is onderaan de pagina in de footer.

Wordpress menu items toevoegen

Aan de linkerkant kun je Menu Items toevoegen. Hier kun je de Pagina’s, berichten, blogcategorieën of andere links toevoegen aan je menu.

Sla je menu op en zie je het resultaat op je website in de browser.

Sidebar aanpassen met widgets

Als je gebruik maakt van een sidebar kun je deze met behulp van allemaal coole “widget” een heleboel extra functionaliteit geven.

Je kunt bijvoorbeeld een lijst van je laatste post laten zien, of een widget met info over jou als auteur van je blog, of social media buttons, of je blog categorieën. Noem naar op.

Maar hoe doe je dit?

Ga mee naar je dashboard en dan naar Weergave → Widgets.

WordPress Widgets

Je ziet nu een overzicht met aan de linkerkant alle beschikbare widgets en aan de rechterkant de locaties, waar je deze widgets kunt gebruiken. De hoofdsidebar is de sidebar die je op alle pagina’s aan de rechterkant ziet staan. Je kunt zien dat je ook widgets aan de footer en aan de header kunt toevoegen.

Widgets instellen in WordPress

Zie hier dat de widgets in de Hoofd sidebar overeenkomen met die van onze blog pagina:

Sidebar Widgets aanpassen in WordPress

Door simpelweg deze widgets in of uit deze locaties te slepen met je muis pas je aan welke items getoond worden en in welke volgorde.

Het installeren van een theme of plugin kan het aanbod van de widgets uitbreiden. Installeer je bijvoorbeeld een social media plugin, dan kan het zijn dat er ook een widget wordt geïnstaleerd en dat je social media buttons kunt tonen in je sidebar.


STAP 9 – Maak een lange termijn blog content strategie

Een succesvolle blog maken komt meer bij kijken dan random wat blog artikelen schrijven eens in de zoveel tijd, als je er zin in hebt.

Wil je boven de concurrenten in jouw niche uitstijgen, dan zul je moeten nadenken over een lange termijn blog strategie.

Hieronder geef ik je een aantal punten waar je aan moet denken bij het maken van je blog content.

De persona (voor wie is je blog content bedoeld?)

Een persona is de verpersoonlijking van een bestaande of potentiële klantengroep of doelgroep.

Voordat je start met het schrijven van je blog artikelen, moet je duidelijk hebben wie je publiek is en wat je hen wilt laten doen.

Wat weet je over je persona?

De makkelijkste manier om dit uit te zoeken is door antwoord te geven op de volgende vragen:

  1. Wie is hij of zij? Wat doet deze persoon in het dagelijks leven?
  2. Wat heeft deze persoon nodig? Dit betekent niet “waarom heeft hij of zij jouw product of dienst nodig?” maar “Aan welke informatie heeft hij of zij behoefte en wat zijn de pijnpunten van hem of haar?
  3. Waarom geeft deze persoon om ons? Onthoud, de persona geeft waarschijnlijk niets om jouw producten of diensten. Ze geven om zichzelf en hun problemen. Dus, het is de waardevolle informatie die je gratis aan hen weggeeft, die ervoor zorgt dat de persoon geinteresseerd is en aandacht aan je besteedt.

Begrijp de “pijn” die jouw persona(‘s) dagelijks ervaart en gebruik je content om ze te helpen.

Wat is doel van je blog content?

Schrijf je blog berichten altijd met een doel voor ogen.

Het doel van je blog is bijvoorbeeld om super waardevolle content te maken om een goed omschreven doelpubliek aan te trekken en er een connectie mee te maken, met als doel dat zij uiteindelijk actie gaan ondernemen (abonneren op je nieuwsbrief, een aankoop doen etc.).

Een business doel kan Brand Awereness zijn. Je gebruikt je content om de binding met je merk te versterken.

Een ander busines doel is lead conversie. Lead conversie is wanneer je anderen, door het weggeven van boeiende content, hebt aangemoedigd om genoeg informatie over zichzelf op te geven, zodat je nu toestemming hebt om ze te marketen.

Deze informatie uitwisseling kan het abonneren op je nieuwsbrief zijn, het inschrijven voor een event of het downloaden van je ebook, etc.

Tone of voice

Wat is de toon van je blog content? Is het speels? Serieus? Humoristisch of iets sarcastisch?

Maak een blog editorial kalender

Wat de meeste mensen, inclusief ikzelf, het meest lastig vinden is bloggen met discipline. De meesten mensen bloggen wanneer ze zin hebben.

Een van de meest effectieve tools die je kunt gebruiken bij het maken van een succesvolle blog is een editiorial kalender. En het mooie voor jou is, de meeste mensen en bedrijven maken er geen gebruik van.

Consitent zijn kan een uitdaging zijn en moet een prioriteit voor je zijn. Het is na een dag werken zoveel aantrekkelijker om op de bank te hangen en netflixen of te gaan sporten, dan om achter je laptop te gaan zitten om een blog artikel te maken.

Door gebruik te maken van een editorial kalender zet je doelen om bepaalde artikelen om vastgestelde datums te publiceren. Door er een gewoonte van te maken dit te maken en je eraan te houden zorg je ervoor dat je consistent content blijft maken.

Zie je editorial kalender als afspraken bij de tandarts of de dokter. Je houd je aan de afspraak en je komt op tijd.

Oke, maar hoe maak je zo’n editorial kalender en wat kost het?

Het is eenvoudig en helemaal gratis.

Open een spreadsheet in bijvoorbeeld Google Drive og Microsoft Excel.

Houd het simpel en maak 4 kolommen aan: Publicatie datum, Titel, Keyword en Notities.

Editorial kalender blog

Andere elementen die je zou kunnen toevoegen aan je editorial kalender voor je blog zijn:

  • Auteur – De naam van de persoon die verantwoordelijk is voor de content (bij meerdere auteurs).
  • De kanalen voor de content – Als je de blogartikelen ook gebruikt op andere kanalen zoals social media of in de e-mail nieuwsbrief.
  • Persona – Voor wie de content is bedoeld, als je gebruik maakt van meerdere persona’s.
  • Categorie – Onder welke categorie het artikel valt.
  • Call-to-action – Wat is de call-to-action van het artikel? Inschrijven nieuwsbrief, aanmelden voor een event, etc.

Zorg ervoor dat je het zo simpel mogelijk houdt.

In de eerste kolum geef je de publicatie datums aan. Check je agenda en stel vast hoe vaak je realistisch gezien tijd hebt om een artikel te maken – een keer per maand? per week? per dag?

Wees niet te streng voor jezelf door doelen te stellen die je niet waar kunt maken. Dan ga je de deadlines niet halen en als je eenmaal een deadline mist is de kans groot dat je de volgende ook mist en alles opgeeft.

In de tweede kolom noteer je de titel van je te maken blogartikel. Dit kan ook een voorlopige titel zijn als je de titel nog niet precies weet.

In de derde kolom vul je een keyword in. Dit keywoord of keyword zin gebruik je voor zoekmachine optimalisatie, het woord of je zin waarop je gevonden wilt worden in Google. Gebruik hier bijvoorbeeld de Keyword Planner tool van Google voor om uit te zoeken hoe vaak mensen maandelijks op een bepaald keyword zoeken en wat de concurrentie is.

Weet je nog niet wat het keyword is, sla het over en kom er later op terug.

In de vierde kolom vul je notities in. Dit kunnen briljante ideeën van je zijn of geheugensteuntjes van wat nog moet gebeuren.

Nu je een editorial kalender hebt gemaakt voor de komende maand, voeg de datums dan toe aan de agenda van je telefoon of schrijf ze in je agenda.

Je bent nu klaar om consistent content te creëren!

Als je alleen blogt wanneer het je uitkomt kun je in de valkuil lopen dat je op een gegeven moment minder ideeën hebt of minder gemotiveerd raakt, dan je in het begin was bij het starten van je blog.

Een editorial kalender kan een mooi hulpmiddel zijn om uitstelgedrag te voorkomen!


STAP 10 – Verdien geld aan je blog

Een blog maken en het bloggen zelf kan heel leuk zijn, maar het wordt natuurlijk nóg leuker als er ook wat aan te verdienen valt!

Belangrijk is om allereerst een publiek, een groep volgers op te bouwen. Mensen die jouw artikelen tof en waardevol vinden en regelmatig terugkeren. Dit kun je doen door voor de bezoekers van je blog waardevolle artikelen te schrijven, die bijvoorveeld de perfecte antwoorden geeft op de vragen of problemen die ze hebben.

Met het maken en uibouwen van je blog bouw je je een band met je lezers en open je deuren om met ze in gesprek te raken en er potentiële klanten van te maken.

Maar hoe kun je online geld verdienen met je blog?

Verdien geld aan je blog met advertenties

Een veelgebruikte methode om geld te verdienen met een blog is door middel van advertentieruimte op je website.

Je kunt bijvoorbeeld eenvoudig een account maken op Google AdSense en ruimte op je blog beschikbaar maken voor Google advertenties. Heb je een reisblog, dan zal deze advertentie ruimte gevuld worden met Google advertenties gerelateerd aan dit onderwerp. Klikken mensen op deze advertenties dan verdien jij daar geld mee.

Beter nog is een blog maken, die heel veel bezoekers trekt, zodat bedrijven rechtstreeks op jouw website willen adverteren. Zo kun je meer verdienen.

Verkoop fysieke of digitale producten

Een andere manier om online geld te verdienen met je blog is een product te verkopen.

Maak top content binnen jouw niche. Zorg voor veel bezoekers die binding hebben met het onderwerp van jouw blog. Dit zijn je potentiële klanten.

Heb je een fysiek product dat een probleem of ongemak voor deze doelgroep oplost? Dan heb je ook kans dat deze potentiële klachten daadwerkelijk je producten kopen. Je kan dit doen via een webshop (woocommerce plugin installeren op in je wordpress blog) of je kunt je producten verkopen via bol.com en daar een link naar plaatsen

Naast fysieke producten, kun je ook digitale producten verkopen. Het voordeel is dat je geen voorraad hoeft aan te houden en niets daadwerkelijk fysiek hoeft te verzenden. Dit scheelt kosten.

Bij digitale producten kun je denken aan een zelfgemaakte ebook over een onderwerp van jouw niche, of een online cursus. Het kost veel tijd en werk om het te maken, maar eenmaal klaar kun je dit oneindig verkopen.

Verdien geld aan je blog met affiliate marketing

Een derde optie om geld te verdienen met je blog is via affiliate marketing.

Bij affiliate marketing zijn 3 of 4 partijen betrokken.

  • Een bedrijf dat producten verkoopt
  • Een affilate netwerk (bijv. Awin, Daisycon, PayPro, Tradetracker)
  • Jij, als blogger en promoter van de producten van het bedrijf
  • De bezoekers van jouw blog, ofwel mogelijke klanten

Sommige bedrijven hebben hun eigen affiliate netwerk (bijv. Coolblue, Bol.com, Wehkamp).

Het idee is dat jij als blogger je aanmeld bij een of meer van deze affiliate netwerken als ‘publisher’. Als Affiliate promoot jij producten (binnen je niche) van bedrijven als Coolblue.

Eenmaal geaccepteerd door deze netwerken kun je een persoonlijke link maken naar deze producten.

Stel jij maakt een waardevolle review over de 5 beste headphones tot €100. Je artikel scoort goed in Google en je trekt veel bezoekers. De top headphones in jouw review in je blogpost bevatten een link, jouw persoonlijke affiliate link, naar het desbetreffende product op bijvoorbeeld Coolblue.

Een bepaalde percentage van je bezoekers klinkt op een van deze links en besluit vervolgens het product te kopen. Omdat de sale via jouw link verloopt, krijg jij een commissie van Coolblue.

Het voordeel is dat je ook hier zelf geen product hoeft te hebben. Je hoeft alleen een blog te maken en je hebt goede content nodig.

Tip: Zorg ervoor dat je daadwerkelijk waarde biedt aan jouw lezers. Dit kun je alleen doen door oprecht te zijn over de producten die je promoot. Je moet achter deze producten staan.

Zorg dat je de producten die je promoot zelf hebt gebruikt en getest. Hemel de producten niet alleen op, maar beschrijf ook eerlijk de minpunten van de producten. Mensen prikken snel door bullshit heen en door eerlijk te zijn, zorg je voor meer vertrouwen.

Klaar om je blog te starten?

Een blog maken is eenvoudig in 2020 en binnen een half uur te realiseren. Het maken van een succesvolle blog die geld oplevert kost tijd, toewijding en doorzettingsvermogen

De kosten voor het maken van een blog zijn laag en je kunt met een succesvolle blog een stuk meer verdienen. Daarom is het een van de meest aantrekkelijke manieren om te ondermen.

In deze handleiding heb je geleerd:

  • Hoe je een blog onderwerp en niche kiest.
  • Dat WordPress het beste en meest populaire blog platform is.
  • Wat een goede WordPress webhosting is.
  • Hoe je jouw WordPress blog ontwerp aanpast en plugins installeert.
  • Hoe je een content strategie maakt.
  • Op welke manieren je geld kunt verdienen aan je blog.

De BlogStartup content is gratis. We verdienen een commissie als je een aankoop doet via sommige van onze links. Dit kost jou niets extra. Thanks voor de support!

Nu is het jouw beurt om je eigen succesvolle blog te starten!

Vergeet dit artikel niet te delen!

Scroll naar top